قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: بنا بر گواهی روایات و احادیث موثق، در لحظه ی قبض روح از بدن توسط عزرائیل، هر انسان براساس کردار و اعمال خود در دنیا، گاه به آسانی و گاه به دشواری و عذاب فراوانی، جان به جان آفرین تسلیم می نماید،

افرادی که توسط سیخ آتشین قبض روح می شوند!

در باب نحوه ی چگونگی قبض روح سه دسته از افراد (حاکم ستمگر، خورنده مال یتیم و شهاد دروغگو) از امام صادق (ع) نقل شده است که ایشان فرموده اند: روزی چشم درد شدیدی بر حضرت علی (ع) عارض شد. پس پیامبر (ص) به عبادت آن حضرت آمد و دیدند که حضرت علی (ع) از شدت درد بی تابی و ناله می نماید. سپس پیامبر (ص) به وی فرمودند: آیا این فریاد و ناله از روی جَزَع و بی تابی است و یا درد بسیار شدید؟
علی (ع) عرض کرد: ای رسول خدا؛ دردی را شدیدتر از این درد هرگز سراغ ندارم.

سپس پیامبر (ص) (برای این که علی (ع) را آرام نمایند) فرمودند: یا علی! اِنَ مَلک المَوت اِذا نَزَل لِقَبض روحِ الکافر، نزل مَعَه بِسَفُود مِن نارٍ فَیَنزع روحَهُ بِهِ فَتَصیحُ جَهنم؛ ای علی؛ هنگامی که عزرائیل نزد کافری می آید تا روح او را قبض کند، همراه خود سیخی از آتشین می آورد تا به وسیله ی آن روح او را از کالبدش بیرون بکشد، و در این هنگام جهنم صیحه می کشد.

حضرت علی (ع) هنگامی که این موضوع را شنیدند (درد خود را فراموش کرده) برخاسته و راست نشسته و گفتند: هَل یُصیب ذلک اَحداً مِن اُمتِکَ؟، آیا از امت شما (مسلمانان) کسی این گونه قبض روح می شود؟

پیامبر (ص) فرمودند: نَعم حاکمٌ جائر، وَ آکِلُ مالِ الیَتیم ظلماً، وَ شاهد زُورٍ؛ آری؛ (سه کس این گونه قبض روح می شوند) حاکم ستمگر، و خورنده مال یتیم از روی ظلم، و کسی که گواهی دروغ بدهد، (فروغ کافی، ج3: 253)، و همچنین پیامبر (ص) در روایتی دیگر فرمودند: اِن مَلک المَوت اذا نَزَل لقَبض رُوح الفاجِر، جاء وَ مَعه سَفودٌ مِن نارٍ؛ فرشته مرگ، جناب عزرائیل، هرگاه برای گرفتن جان انسان بدکاری فرود آید، سیخی آتشین همراه خود دارد که با آن قبض روح بدکاران را می نماید. (مصابیح الدجی: 1155؛ آمال الواعظین، ج3: 359- 360)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بنده روسياه IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    12 0
    لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم . خدايا مارا ببخش و بيامرز
  • کورش IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    9 0
    خدا نسيب هيچ شيعه مرتضي علي و هيچ مسلماني نکنه
  • پيمان-??ساله IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    8 7
    بنظر من اصلا درست نيست تصوير از مرگ وحشتناک باشه، مثلا همين تصوير بالا. مرگ دروازه اي بروي يک جهان والاتره، جهاني که بزرگان دين ما، اجداد ما آنجا حضور دارند، بهتره کردار، رفتار، وظايف فردي و اجتماعي و ديني خودمون رو به نحو احسنت انجام بديم تا وروديه آسان براي آن جهان و همنشيني با عزيزترينها در انتظارمون باشه.
  • مونا کاکايي IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    6 0
    خدا به همه رحم کنه.
  • sadegh IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    5 4
    چه ترسناک.
  • سارا IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    7 0
    ممنون از مطالب بسيار خوبتون.
  • مجيد IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    4 0
    سبحان الله.